سندروم روده تحريك پذير

IBS  سندروم روده تحريك پذير چيست ؟

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع است که بر روده بزرگ تأثیر می گذارد. علائم و نشانه ها شامل گرفتگی ، درد شکم ، نفخ ، گاز و اسهال یا یبوست یا هر دو است. IBS یک بیماری مزمن است که باید طولانی مدت آن را مدیریت کنید.

فقط تعداد کمی از مبتلایان به IBS علائم و نشانه های شدید دارند. برخی از افراد با مدیریت رژیم غذایی ، سبک زندگی و استرس می توانند علائم خود را کنترل کنند. علائم شدیدتر با دارو و مشاوره قابل درمان است.

IBS باعث ایجاد تغییر در بافت روده نمی شود و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش نمی دهد.

علائم IBS متفاوت است. رایج ترین آنها عبارتند از:

درد شکم ، گرفتگی یا نفخ شکم که به طور معمول با گذشت یک حرکت روده تسکین یا جزئی می شود.

اسهال یا یبوست - گاهی اوقات متناوب دوره های اسهال و یبوست

مدفوع در مخاط

اکثر مبتلایان به IBS زمانهایی را نشان می دهند که علائم و نشانه ها بدتر شده و زمان هایی که بهبود می یابند یا حتی کاملاً از بین می روند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در صورت تغییر مداوم در عادات روده یا سایر علائم یا علائم ابتلا به سندرم روده مغزی ، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها ممکن است یک وضعیت جدی تر مانند سرطان روده بزرگ را نشان دهند. علائم و نشانه های جدی تر شامل موارد زیر است:

کاهش وزن

اسهال در شب

خونریزی از رکتوم

نارسایی کمبود آهن

استفراغ غیر قابل توضیح
مشكل بلع
درد مداوم که با عبور گاز یا حرکت روده تسکین نمی یابد.

جلوگیری

یافتن راههای مقابله با استرس ممکن است به جلوگیری یا کاهش علائم IBS کمک کند. در نظر بگیرید سعی کنید:
 مشاوره. یک مشاور می تواند به شما در یادگیری اصلاح یا تغییر پاسخ های خود به استرس کمک کند. مطالعات نشان داده است كه روان درمانی می تواند علائم كاهش قابل توجهی و طولانی مدت را نشان دهد.
بیوفیدبک سنسورهای برقی به شما کمک می کنند تا اطلاعات (بازخورد) در مورد عملکرد بدن خود را دریافت کنید. بازخورد به شما کمک می کند تا بر روی تغییرات ظریف مانند آرامش بخشی عضلات خاص تمرکز کنید تا علائم را کاهش دهید.
تمرینهای آرامش بخش مترقی. این تمرینات به شما کمک می کند عضلات بدن را یک به یک شل کنید. با سفت کردن ماهیچه ها در پاهای خود شروع کنید ، سپس بر روی آهسته تمرکز کنید تا اجازه دهید همه تنش ها برود. بعد ، گوساله های خود را محکم و آرام کنید. تا زمانی که عضلات بدن شما از جمله عضلات چشم و پوست سر شما آرام شود ، ادامه دهید.
آموزش ذهن آگاهی. این روش کاهش استرس به شما کمک می کند تا لحظه به لحظه تمرکز کنید و نگرانی ها و حواس پرتی ها را رها کنید.

تمامی حقوق محفوظ است.