كبد چرب

بیماری کبد چرب چیست؟

کبد شما بزرگترین عضو بدن است. به بدن شما کمک می کند تا غذا را هضم کند ، انرژی را ذخیره کند و سموم را از بین ببرد. بیماری کبد چرب شرایطی است که چربی در کبد شما ایجاد می شود. دو نوع اصلی وجود دارد:

1. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)
  2. بیماری کبد چرب الکلی ، استاتاتهپاتیت الکلی نیز نامیده می شود.

بیماری کبد چرب غیر الکلی NAFLD)   ) چیست؟

NAFLD نوعی بیماری کبد چرب است که با مصرف الکل سنگین ارتباطی ندارد. دو نوع وجود دارد:

بیماری کبد چرب الکلی چیست؟

بیماری کبد چرب الکلی ناشی از مصرف سنگین الکل است. کبد شما بیشتر الکلی را که می نوشید تجزیه می کند ، بنابراین می تواند از بدن شما خارج شود. اما روند تجزیه آن می تواند مواد مضر ایجاد کند. این مواد می توانند به سلولهای کبد آسیب وارد کنند ، التهاب را تقویت کرده و دفاع طبیعی بدن را تضعیف کنند. هرچه الکل بیشتری بنوشید ، به کبد آسیب می رسانید. بیماری کبد چرب الکلی اولین مرحله از بیماری کبد مرتبط با الکل است. مراحل بعدی هپاتیت الکلی و سیروز است.

تلاشهای جهانی برای ارائه فناورهای جدید تشخیص زودهنگام کبد چرب

تلاشهای جهانی در پی آن است که موج اپیدمی به سرعت در حال افزایش بیماری کبد چرب     NAFLD  ,    NASH  ) )  را متوقف و بلکه معکوس کند. تمرکز اصلی  برنامه ها، ترویج مداخله زودهنگام است؛ از همین رو، علاوه بر مداخلات پیشگیرانه، شرکتهای بزرگی، هم اکنون رهبری تلاشهای جهانی برای آزمایشات غیرتهاجمی تشخیص زودهنگام بیماری کبد چرب غیرالکلی را در دست گرفته اند تا مانع از شیوع بیشتر این بیماری در جهان شوند.  کمپین تشکیل یافته ای تحت عنوان "فراتر از بیوپسی"، نمونه ای دیگر از این تلاشها برای ارائه فناوری های غیر تهاجمی جایگزین بیوپسی است.

چاقی، مهمترین عامل خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی

آنچه در نتایج تمام مطالعات مرتبط با بیماری قابل کنترل کبد چرب غیرالکلی ، به شکلی مشهود به اثبات رسیده، ارتباط قوی چاقی بویژه چاقی  شکمی با ابتلا به این بیماری است؛ به طوری که 70 درصد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی را افراد چاق تشکیل می دهند که البته  دیابت و بالا بودن چربی‌های خون نیز از علل زمینه‌ای بیماری است.

سيروز كبدي چه علائمي دارد ؟

سيروز مي تواند در مراحل ابتدايي كاملا بدون علامت باشد . به اين مرحله از سيروز " جبران شده " مي گويند كه بدن با ميزان اختلال كبد تطابق پيدا كرده است .اما زماني كه بيماري شدت پيدا مي كند و بدن قدرت تطابق خود را از دست مي دهد ، ممكن است برخي يا همه علائم يا نشانه هاي زير تظاهر يابند :

درمان سيروز كبد چيست ؟

مهمترين راه درمان سيروز ، برطرف كردن بيماري يا اختلال ايجاد كننده سيروز است .

در برخي از موارد پيشرفته بافت آسيب ديده قادر به بازگشت  به شكل اوليه خود نيست ، اما مي شود با درمان هاي مختلف ، روند پيشرفت بيماري را متوقف نمود و يا سرعت آن را كاهش داد . مثلا براي سيروز الكلي ، قطع مصرف مشروبات الكلي پيشرفت بيماري را متوقف مي كند . بيماران مبتلا به هپاتيت مي بايست از داروهاي ضد – ويروسي استفاده كنند و در بقيه بيماري هاي رفع علت اوليه و درمان سيروز كمك مي كند .

در كنار درمان عليتي ، داروهايي نيز براي بيماران تجويز مي شود تا علائم بيماري را بهبود بخشند . براي افراد مبتلا به سيروز پيشرفته با علايم بسيار كه با علايم بسيار كه با دارو كنترل نمي شوند . پيوند كبد نيز يك درمان مناسب مي باشد.

تمامی حقوق محفوظ است.